Inspirationsrunda

I helgen hade jag och några kompisar en trevlig stund på stan. Vi började på Svenskt Tenn i den nygamla lokalen. Direkt när vi klev in genom dörren så fick jag bra vibbar och känslan höll i sig. Den nya, större ytan har möjliggjort fler inredningar och för mig innebar det att jag såg många gamla produkter i ett nytt sken.

Bild: svenskttenn.se

Många fina juldekorationer fanns det och jag skulle inte tacka nej till ljusmanschetten Skugga eller till Hortuskrukan i mässing.

Vi fortsatte sedan till Nordiska Galleriet och de har ett bra urval av formstarka inredningsdetaljer. De har lyckats bra med att ta fram egna produkter, och jag passade på att köpa nya glasunderlägg med design av Cornelia Waldersten.


Swedishness har nyligen öppnat en fysisk butik vid namn Strömbergs på Sibyllegatan i Stockholm. De har främst svenska designprodukter och handplockad vintage. Jag stod och fingrade på myntbörsen från Kero, men det blev inget köp denna gång.


Sista stoppet blev Garbo Interiors. Trots att det har varit omtalat och omskrivet en längre tid, så har jag inte varit där förrän nu. I entrén möttes vi av vackra krukväxter och lite längre in serverades kaffe och saffranskaka. Trevligt! Butiken har en mix av svensk och europeisk vintage, men även nytillverkade möbler, färg, tapeter, växter och kashmir. Sortimentet, som andas franskt/lantligt/industri, framhävs väldigt bra i den gamla fabrikslokalen och även om jag inte riktigt är den rätta kunden så är det en inspirerande miljö.

Bild: garbointeriors.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar