Mix 120106

Tänk, jag skrev rätt år i rubriken på första försöket. Idag har vi varit på Vasamuseet, vilket var länge sedan för min del och första gången för barnen. Det blev ett trevligt besök som uppskattades av hela familjen, så det är ett hett museitips.


Jag såg att det var lång kö utanför Fotografiska när vi åkte förbi på eftermiddagen. Rusningen beror förmodligen på att utställningen med Nick Brandts djurporträtt tar slut 8 januari, så skynda dig dit om du inte vill missa den.


Själv har jag siktet inställt på Anton Corbijns senaste utställning som öppnar på Fotografiska den 14 januari. I Inwards and Outwards står porträtt av kreativa personer som Corbijn beundrar i fokus.


Jag och mannen var nyligen och såg Kaurismäkis Mannen från Le Havre. Väldigt mycket Kaurismäki och sålunda väldigt bra. Handlingen utspelar sig inte i Finland denna gång, men regissörens musa Kati Outinen är naturligtvis med och gör en lysande rolltolkning som fru till skoputsaren Marcel.


I min bokcirkel läser vi just nu Niceville av Kathryn Stockett. Den utspelar sig i sextiotalets Mississippi  när medborgarrättsrörelsen börjar växa sig allt starkare och vi får följa två svarta hembiträden och en ung, vit kvinna som tillsammans ger sig in i ett riskabelt bokprojekt. Jag har läst drygt halva boken och jag är fast!

Som många andra har jag även börjat läsa lite Tranströmer. Jag läser några dikter varje kväll och det är ett utmärkt sätt att avsluta dagen. Vilken språkbehandling och vilka fantastiska ordval! Min erfarenhet av lyrik är begränsad, men jag kan verkligen ta till mig Tranströmers diktning.


Jag är superdålig på att följa serier på tv, men Mildred Pierce som är en miniserie i fem avsnitt, har jag fastnat för.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar